Komunikat
ze spotkania Krajowej Sekcji Nauki NSZZ „Solidarność”
z Przemysławem Czarnkiem, Ministrem Edukacji i Nauki w dniu 10.02.2021 r.
W dniu 10 lutego 2021 r. odbyło się spotkanie Krajowej Sekcji Nauki NSZZ „Solidarność” z Przemysławem Czarnkiem, Ministrem Edukacji i Nauki. Sekcję reprezentowali: przewodniczący KSN Dominik Szczukocki oraz trzej wiceprzewodniczący KSN: Bogusław Dołęga, Marek Kisilowski i Krzysztof Pszczółka.
Podczas spotkania przedstawiciele Krajowej Sekcji Nauki przedstawili ministrowi najważniejsze problemy jakie trapią szkolnictwo wyższe i naukę.
Przewodniczący KSN powołując się na wstępne ustalenia z listopada 2020 r., ponowił postulat powołania rady dialogu społecznego dla szkolnictwa wyższego i nauki, której jednym z podstawowych zadań będzie doprowadzenie do podpisania ponadzakładowego układu zbiorowego pracy. Minister poparł postulat i zadeklarował chęć podpisania PUZP. Mamy również deklarację Prezesa Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP o chęci współpracy.
Kolejnym poruszanym tematem była ewaluacja oraz wykaz czasopism. Minister poinformował, że wsłuchując się w liczna głosy docierające do ministerstwa, głownie z środowisk nauk humanistycznych i społecznych, podjął decyzję o uzupełnieniu wykazu czasopism w sposób umożliwiający szerszemu gronu naukowców publikowanie swoich osiągnięć. Obecny system ewaluacji powoduje niszczenie zespołów badawczych w uczelniach, ponieważ naukowcy są „karani” podczas wyliczania slotów za wspólne prowadzenie badań i publikowanie z osobami z tej samej jednostki. Ponadto deprecjonowane są badania inter- i multidyscyplinarne, co jest bardzo szkodliwe, ponieważ to właśnie tego typu badania prowadzą do najwybitniejszych wynalazków i osiągnięć naukowych. KSN wskazał na niekonstytucyjność zapisu ust. 7 art. 15 ustawy PSWN, który pozbawia akademickości, nadawanej przecież obecnie przez Sejm RP ustawą.
Jako zasadniczy cel systemowy w obszarze szkolnictwa wyższego w Polsce KSN postuluje, aby w każdym mieście wojewódzkim istniała co najmniej jedna publiczna uczelnia o charakterze społeczno-humanistycznym i jedna o profilu technicznym. Brak publicznej szkoły wyższej powoduje wiele skutków społecznych – migrację młodych osób do dużych ośrodków, z których już nie wracają, niszczenie regionalnych centrów rozwoju społeczno-kulturowego, likwidację miejsc pracy i zubożenie społeczeństwa. Należy pamiętać, że publiczne szkoły